Oferta zatrudnienia – jak profesjonalnie składać kandydatowi propozycję pracy?

  |   Świat HR

Dawno minęły już czasy, gdy kandydat był wdzięczny, za otrzymanie propozycji pracy. Obecnie przewaga jest po stronie osoby poszukującej zatrudnienia. Często zdarza się, że na ostatniej prostej procesu rekrutacyjnego, już po zaproponowaniu naszych warunków, kandydat nagle zmienia zdanie i rezygnuje. Najwięcej tracimy na tej sytuacji my, czyli firma. Zainwestowaliśmy przecież pieniądze, a przede wszystkim czas w procesowanie tego człowieka. Aby ograniczyć takie przykre sytuacje do minimum, warto pochylić się nad samym momentem ofertowania kandydatów i dowiedzieć się, w jaki sposób można to robić jak najlepiej.

Oferta zgoda ze wcześniejszymi ustaleniami

Przed złożeniem oferty pracy kandydatowi, na pewno rozmawialiście na temat jego oczekiwań finansowych oraz benefitów, które oferujecie. Może nawet omówiliście już sposób przyznawania premii, czy też warunki pracy. Pamiętaj więc, że oferta pracy składana kandydatowi pod koniec procesu rekrutacyjnego zawsze powinna być zgodna z wcześniejszymi ustaleniami. Najgorszą rzeczą jest, kiedy rozmawiacie o jednym, by później zaoferować coś całkowicie innego. Takie działanie ma bardzo negatywny wypływ na candidate experience. Tracimy autentyczność oraz zaufanie co przekłada się wprost na nasz wizerunek.

Dokładnie omów kwestię wynagrodzenia

Wysokość wypłaty to najczęściej główny punkt oferty pracy, na który w pierwszej kolejności patrzą kandydaci. Wasza propozycja nie musi być równa oczekiwaniom finansowym kandydata – pamiętaj, że wiele osób zawyża swoją propozycję. Warto jednak mieć świadomość, że jeśli zaproponujesz kwotę tożsamą z oczekiwaniami kandydata lub nawet nieznacznie wyższą, to zdecydowanie zwiększą się szanse na zaakceptowanie przez kandydata Twojej oferty.
Czy kandydat patrzy jednak tylko na wysokość wynagrodzenia? Nie koniecznie. Do akceptacji oferty skłonić go mogą również inne części składowe oferty, takie jak pakiet benefitów, elastyczne warunki zatrudnienia, praca z domu, itd. Jeśli wśród nich znajdą się rzeczy, które są szczególnie istotne dla danej osoby, będzie ona skłonna przyjąć naszą ofertę, nawet jeśli zaproponujemy jej niższe wynagrodzenie. Warto więc dobrze poznać kandydata i zaproponować mu benefity „szyte na miarę”.
Kolejną rzeczą wartą do dokładnego przedstawienia w ofercie jest pokazanie, jakie są części składowe wynagrodzenia oraz jak będą wyglądać premie za wyniki i za osiągnięte rezultaty. Jeśli zaoferujemy kandydatowi mniejsze wynagrodzenie niż te, jakie on chciał, możemy przedstawić mu w ofercie dokładną rozpiskę tego, jak wzrośnie jego pensja po okresie próbnym bądź realizacji określonych celów.

Nie zapomnij o benefitach

Benefity są ważną częścią oferty – niestety wiele firm o tym zapomina. W składanej kandydatowi ofercie zaznacz jakiego rodzaju benefity go obowiązują na okresie próbnym, a jakie po tym okresie. Przedstaw dokładne informacje co zawierają dane benefity, jaki jest koszt pakietów oraz jaki będzie koszt do pokrycia przez pracodawcę, a jaki przez pracownika.
Jasno przedstaw warunki zatrudnienia
Istnieje obecnie dużo różnych form zatrudnienia. W ofercie nie zapomnij więc przedstawić, na podstawie jakiej umowy chcecie zatrudnić kandydata. Dołącz też informacje o warunkach pracy – np. o możliwości pracy z domu lub o dniach urlopu (jeśli kandydat zostaje np. zatrudniony na B2B). Dobrą praktyką jest również informowanie o wyposażeniu, które kandydat otrzyma na danym stanowisku. Zawrzyj więc w ofercie informacje o stanowisku pracy (np. o sprzęcie komputerowym, telefonie komórkowym, samochodzie służbowym).

Przedstaw dalsze kroki

W złożonej ofercie zaznacz, jakie będą Wasze dalsze kroki oraz czego oczekujecie od kandydata. Podkreśl, do kiedy czekacie na odpowiedź ze strony kandydata i co powinien on zrobić, aby ofertę zatwierdzić (np. wydrukować i podpisać, odpisać na e-maila, itd.). Przedstaw również informacje kto będzie się kontaktować z kandydatem, aby przeprowadzić proces zatrudnienia (np. podpisanie umowy, zrobienie badań, itd.). Wszyscy lubimy wiedzieć, co nas czeka, a takie informacje pozwolą na pozytywny candidate experience i wzmocnią Twój wizerunek pracodawcy.

Dopasuj ofertę do kandydata

W obecnych czasach stosujemy customizację właściwie wszystkiego. Dostajemy spersonalizowane reklamy, playlisty, itd. Nowoczesna rekrutacja online polega między innymi na wysyłaniu dopasowanych do kandydata ofert pracy na portalach społecznościowych. Dlaczego więc nie stosujemy tego podejścia w procesie oferowania kandydata? Większość firm ma dla wszystkich taki sam pakiet benefitów. Tymczasem ludzie są inni i motywują ich inne rzeczy. Kwestia ważna dla 40-latka z dziećmi, będzie zupełnie niepraktyczna dla 20-latka dopiero wkraczającego w dorosłe życie. Jak zostało już wspomniane, dobrze dobrane benefity mogą sprawić, że kandydat zdecyduje się dla nas pracować za niższą stawkę. Wobec tego powinniśmy najpierw dobrze poznać kandydata, dowiedzieć się co jest dla niego ważne i co go motywuje, a dopiero potem przedstawmy mu ofertę dopasowaną pod niego.

Autor:
Alina Michałek Expert HR