Jak wykorzystać storytelling w rekrutacji?

  |   Świat HR

Kochamy historie – kto z nas jako dziecko nie lubił bajek na dobranoc? A może ktoś nie lubi filmów albo powieści? Chyba nie ma takiej osoby. Kilkanaście lat temu ten fakt zauważono w marketingu – zaczęto więc z sukcesem wykorzystywać opowieści, by przyciągnąć klientów. Obecnie storytelling możemy również wykorzystać jako nowoczesną metodę rekrutacyjną. Dzięki niemu stworzymy pozytywny wizerunek pracodawcy i przyciągniemy wartościowych kandydatów.

 

 

Czym jest storytelling?

Sam proces wykorzystania opowieści do zwiększenia wyników w działaniach biznesowych może być dosyć enigmatyczny dlatego aby wszystko było zrozumiałe, zacznijmy od przedstawienia podstawowych założeń. Storytelling wykorzystuje opowiadanie historii do realizacji założonych przez nas celów. Dodaje on atrakcyjności i autentyczności naszej firmie. Dzięki niemu możliwe jest ożywienie nudnego, reklamowego przekazu – pozwala na pokazanie ducha marki oraz na lepsze zapamiętanie Twojego przekazu. Storytelling nie może być jednorazowym działaniem, lecz powinien być stosowany długofalowo. Dzięki takiemu działaniu odbiorca przywiąże się do naszej marki. Dobrą praktyką jest, gdy opowieść zachęca do przemyśleń, skłania do podjęcia działania, lub niesie za sobą pozytywny przekaz.
Konstruując dobrą historię, należy pamiętać, że musi się ona opierać na trzech elementach:
• Emocje – historia zostanie zapamiętana, jeśli będzie je wzbudzać.
• Autentyczność – historia musi być realna i wiarygodna – ludzie szybko wyczują fałsz.
• Budowanie więzi – odbiorca powinien mieć możliwość identyfikowania się z przekazem, co pozwoli na przywiązanie się do marki.

Dlaczego storytelling działa?

Jak zostało wspomniane wcześniej, ludzie lubią słuchać opowieści – przez to mają one większą siłę przekazu. Angażują słuchacza i swoją formą zachęcają do dzielenia się nimi, przez to dobra kampania szybko się rozprzestrzenia np. w social mediach. Dodatkowo jasny przekaz zachęca do podjęcia działania, którym w przypadku procesu rekrutacyjnego jest aplikacja do firmy.
Jakie historie pokazywać?
Najczęściej chcemy pochwalić się sukcesem – to jednak nie przyciąga odbiorców. Lepszym rozwiązaniem jest przedstawienie drogi do celu, która często nie była łatwa. Pozwala to na pokazanie ludzkiej strony firmy. Nikt nie jest przecież idealny – w każdej firmie zdarzają się porażki. Pokazanie swoich słabości podkreśli też autentyczność przekazu. Trudna droga do sukcesu umożliwi odbiorcy nie tylko utożsamianie się z nami, lecz również kibicowanie nam (czyli odczuwanie pozytywnych emocji względem naszej organizacji). Istotnym działaniem jest wybór bohatera, którego będzie dotyczyć historia. Powinien on być podobny do naszego odbiorcy – dzięki temu będzie mógł się on z nim identyfikować.

Storytelling w rekrutacji

Coraz więcej osób przestaje ufać komunikatom, które płyną ze strony potencjalnych pracodawców. Zakładają oni, że firmy próbują się „sprzedać” – chcą się przedstawić w jak najlepszym świetle, by przyciągnąć osoby z potencjalnej bazy kandydatów. Takie działanie nie jest niczym złym – problem zaczyna się jednak wtedy, kiedy rzeczywistość różni się od prezentowanej wizji, a candidate experience jest zły. Analiza rekrutacji pokazuje, że takie nieprawdziwe przekazy zdarzają się często. Aby pokazać, że nasz komunikat jest realny oraz by zbudować pozytywny wizerunek pracodawcy, możemy posłużyć się właśnie storytellingiem, który staje się świetnym narzędziem wspierającym rekrutację.
Jaka powinna być Twoja historia? Opcji jest wiele, jednak we wszystkich nich dobrym pomysłem jest wybranie na bohaterów pracowników Twojej firmy. Pamiętaj przy tym, że bohater powinien mieć do opowiedzenia ciekawą historię z przekazem, na którym Ci zależy, a odbiorca powinien móc łatwo utożsamić się z tą osobą. Pozwoli to na pokazanie, że w Twojej organizacji pracują tacy sami ludzie jak odbiorca, a to z kolei umożliwi zbudowanie więzi pomiędzy nim a Twoim przedsiębiorstwem. Biorąc to pod uwagę, możesz pokazać, jak wyglądała droga wybranego pracownika do miejsca, w którym jest obecnie, albo przedstaw jego oczami zwyczajny dzień pracy w Twojej organizacji. Kolejną opcją jest wybór na bohatera eksperta z branży, który u Ciebie pracuje. Przedstawiając jego historię pokażesz, że w Waszym przedsiębiorstwie pracują najlepsi z najlepszych. Możesz również poszukać bohatera historii wśród kandydatów do pracy – dzięki temu opowiesz, jak wygląda proces rekrutacyjny do Waszej firmy. Wybierając bohatera zawsze jednak pamiętaj, by najpierw ustalić przekaz, a następnie wybrać odpowiednią osobę. Nie zapominaj również, że Twoja opowieść musi opierać się emocjach, autentyczności i budowaniu więzi oraz pamiętaj o pokazaniu drogi do sukcesu (razem z porażkami jej towarzyszącymi).
Teoria to nie wszystko, dlatego wybraliśmy trzy przykłady udanych kampanii storytellingowych. Mamy nadzieję, że zainspirują Cię do działania!

Heineken

Future Processing

Zendesk

Autor:
Alina Michałek Expert HR