O co tak naprawdę chodzi w work-life balance?

  |   Poradnik rekrutera

Pokolenie naszych rodziców przyzwyczaiło nas, że standardem jest poświęcanie się dla pracy 12h na dobę, praca w weekendy czy podczas urlopów. Pokolenie Y i Z chcą jednak żyć inaczej. Obecnie chcemy mieć czas dla rodziny, przyjaciół i na realizację swoich pasji. Dostrzegają to również firmy, które wprowadzają do swoich struktur politykę work-life balance. Skąd to nagłe zainteresowanie? Przede wszystkim mamy obecnie dużą konkurencję na rynku pracy – to firmy muszą walczyć o pracowników. Jeśli więc w naszej organizacji pracownik nie będzie mógł pozwolić sobie na realizację osobistych marzeń, pójdzie do firmy, która mu to umożliwi, a nawet wspomoże. Dodatkowo coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega, że szczęśliwy i wypoczęty pracownik to pracownik wydajny.

Czym jest work-life balance?

Na wstępie chcielibyśmy rozprawić się z mitem dotyczącym postrzegania work-life balance, który najczęściej kojarzony jest z pracą 8h/dziennie i późniejszym całkowitym wyłączeniu się z obowiązków. Czasami okoliczności wymagają zostania dłużej, czy też uczestnictwa w spotkaniu po godzinach.

Prawdziwym celem i założeniem work-life balance, jak sama nazwa wskazuje, jest zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Chodzi o połączenie tych dwóch aktywności tak, aby stanowiły spójną całość. Oznacza to, że żadna ze stron nie jest dominująca, a my mamy czas na obie aktywności, które są nie tylko zgodne z naszymi wartościami, ale również umożliwiają nam spełnione życie.

Przykładowo – muszę w trakcie pracy załatwić sprawę w urzędzie. Wobec tego, podczas mojego 8-godzinnego dnia pracy, wychodzę na kilka godzin. Nieprawidłowo postrzegana koncepcja work-life balance nie pozwala na taką sytuację.

W work-life balance ważne jest, że to pracownik ustala sobie dzień pracy – jest to zależne jedynie od niego. Wobec tego może zacząć pracę o 8 rano, popracować do 12, zrobić sobie przerwę i wrócić do pracy o 18. Nic nie stoi na przeszkodzie, tak długo, jak dobrze wykonuje swoje obowiązki. Nie chodzi o ilość godzin spędzonych w pracy lub o całkowite odcięcie się od firmy — chodzi o możliwość połączenia swoich obowiązków zawodowych i prywatnych, tak, by stanowiły całość i zapewniały — równowagę.

Premia za bycie na urlopie? Czyli czy to aby na pewno jest work-life balance?

Firma Acceleration Partners wprowadziła w umowie zapis, że pracownicy, którzy podczas wakacji nie będą korzystać z komunikacji służbowej, mogą dostać nawet 750 dolarów premii (w zależności od stanowiska i długości urlopu). Według założyciela i prezesa organizacji – Boba Glazera:

takie rozwiązanie pozwoli zwalczyć sytuację, kiedy pracownik, zamiast odpoczywać, pracuje (…) wymusi na pracowniku konieczność delegowania swojej pracy – na czym zależy firmie. Umożliwi to bowiem wykształcenie we wszystkich pracownikach utartych schematów działania na wypadek niezapowiedzianej nieobecności osób z zespołu – dzięki temu cała firma jest lepiej przygotowana na nagłą nieobecność (np. choroba).

Brzmi to całkiem przyjemnie, prawda? Premia za niepracowanie na urlopie. Jest to jednak przykład źle rozumianej koncepcji work-life balance. Pracodawca zmusza tutaj pracownika do pewnych czynności. Dodatkowo celem nie jest dobro pracownika i jego odpoczynek, lecz nauka jak radzić sobie w sytuacji nagłej nieobecności kolegów z zespołu.

Korzyści z wprowadzenia work-life balance

Dużo już powiedzieliśmy o work-life balance – jakie jednak odniesiemy korzyści z wprowadzenia tej koncepcji do naszej firmy?

  • większe zadowolenie pracowników,
  • wypoczęci pracownicy,
  • spadek ilości nieuzasadnionych L4 i innych nieobecności,
  • większa produktywność i zaangażowanie,
  • poprawa wizerunku pracodawcy (świetne narzędzie employer brandingowe),
  • spadek poziomu rotacji,
  • łatwiejsza rekrutacja – dodatkowy benefit ogłoszony już na etapie publikacji oferty pracy i później w komunikacji z kandydatem podczas całego procesu rekrutacyjnego.

Jak wprowadzić work-life balance w Twojej firmie?

Chcąc wprowadzić tę koncepcję do naszej firmy, należy pamiętać, by prawidłowo ją rozumieć. Opierając się na analizie HR-owej, poniżej prezentujemy, kilka naszych pomysłów, w jaki sposób można zapewnić pracownikom równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

  • Elastyczne godziny pracy – jeśli obowiązki są wykonane, to nie powinno nas interesować, w jakich godzinach pracuje pracownik
  • Praca zdalna – pozwala załatwić codzienne  obowiązki i spędzić więcej czasu z rodziną
  • Umożliwiajmy wyjścia prywatne w godzinach pracy
  • Wspieraj pasje pracowników – kółka zainteresowań, dofinansowania, promowanie aktywności poza pracą
  • Organizuj imprezy firmowe z przyjaciółmi i rodziną
  • Daj możliwość wzięcia długiego urlopu, po którym pracownicy mogą wrócić na swoje stanowisko.

Autor:
Alina Michałek Expert HR