Jak zacząć prowadzić sourcing na Facebooku?

  |   Świat HR

Zaczynasz prowadzić direct search i Twoim pierwszym wyborem jest Linkedin? Nic dziwnego – ten portal do tego właśnie służy i jest bardzo dobrym źródłem specjalistów. Pomyśl jednak, że inny strona da Ci dostęp do cztery razy większej bazy kandydatów! Mówimy oczywiście o Facebooku, który z założenia nie jest ukierunkowany na prowadzenie działań rekrutacyjnych. Może Cię to zaskoczyć, ale jest to duży plus – oznacza to mniejszą konkurencję dla Ciebie, a co za tym idzie większą szansę na zrealizowanie procesu rekrutacyjnego. Szukanie kandydatów na Facebooku to zdecydowanie jedna z nowocześniejszych metod rekrutacji. Aby ułatwić Ci start w tym działaniu, przygotowaliśmy kilka wskazówek.

Zacznij od poznania Intelligence Search

Swoją przygodę z szukaniem kandydatów na Facebooku zacznij od zainstalowania darmowego rozszerzenia do Google Chrome, które nazywa się Intelligence Search. To narzędzie wspierające rekrutację ma wiele możliwych opcji wyszukiwania, dzięki czemu pozwala na dobrze zdefiniowany sourcing. Poza Facebookiem możesz go również używać do prowadzenia działań rekrutacyjnych na Linkedin i Twitter.

Możliwości wykorzystania tego narzędzia w sourcingu jest wiele. Stanowi ono nieocenioną pomoc dla rekrutera. Jedyną rzeczą, która Cię ogranicza, jest Twoja wyobraźnia.

Szukaj w grupach docelowych

Zacznij od znalezienia grupy, która zrzesza osoby, dla których masz ofertę pracy. Następnie w narzędziu wyszukaj osoby, które są członkiem tej grupy oraz mieszkają w mieście, w którym prowadzisz proces rekrutacyjny.

Firmy konkurencyjne

Prowadząc rekrutację dla konkretnej branży, na pewno doskonale się orientujesz w jakich firmach pracują poszukiwani przez Ciebie specjaliści. Wykorzystaj więc tę wiedzę w sourcingu poprzez Facebook.

Wpisz firmę, w której kiedykolwiek mogli pracować Twoi potencjalni pracownicy oraz miasto, w którym szukasz ludzi.

Sprawdź, kto polubił stronę firmy, którą przeszukujesz. Dodaj też informacje o mieście. W tym przypadku musisz pamiętać, że nie koniecznie będą to pracownicy tej firmy. Są to jednak osoby, które są zainteresowane tą branżą i prawdopodobnie w niej pracują. Oni również mogą być Twoimi potencjalnymi kandydatami. Ten sposób możesz też wykorzystać do sprawdzenia, kto polubił np. bloga związanego z daną dziedziną.

Znajomy znajomego

Znajdź co najmniej dwie osoby, które pracują w firmie konkurencyjnej. Następnie znajdź ludzi, którzy są znajomymi obu tych osób. Z dużym prawdopodobieństwem znają się właśnie z pracy!

Facebook bez Intelligence Search?

Czy przeszukując Facebooka, musisz polegać tylko na Intelligence Search? Oczywiście, że nie. Możesz również poszerzać swoją bazę kandydatów innymi sposobami.

Firmowe zdjęcia

Wejdź na stronę firmy, znajdź zdjęcia na których są widoczni pracownicy. Część z nich powinna być oznaczona. Sprawdź również kto polubił, udostępnił i skomentował zdjęcie – to również mogą być pracownicy tej firmy!

Konferencje i inne wydarzenia

Rekrutując w danej branży, powinieneś interesować się czym żyje ten świat. Na pewno więc orientujesz się jakie są konferencje, warsztaty czy inne wydarzenia związane z tą dziedziną. Odszukaj strony tych wydarzeń na Facebooku, a następnie sprawdź, kto zaznaczył „wezmę udział” oraz „zainteresowani” i „zaproszeni”. Osoby, które zainteresowały się takim wydarzeniem, mogą być Twoimi potencjalnymi kandydatami.

Znajdź kandydatów na Linkedin – napisz do nich na Facebooku

Znalezienie ciekawych kandydatów jest zdecydowanie prostsze na Linkedin niż na Facebooku. Jeśli więc nie masz czasu na bardziej czasochłonny sourcing, skorzystaj z tego pomysłu. Znajdź ludzi na Linkedin, a następnie poszukaj ich na Facebooku i to tam się z nimi skontaktuj. Po co? Kandydaci na Linkedin dostają dużo wiadomości od rekruterów. Sytuacja, kiedy Twoja wiadomość ginie w tłumie, nie jest żadnym zaskoczeniem. Aby mieć pewność, że dotrzesz do kandydata, napisz do niego na Facebooku. Dzięki temu zapewnisz efektywniejszą rekrutację.

Na co uważać?

Najważniejszą rzeczą, którą trzeba mieć na uwadze prowadząc sourcing na Facebooku, to dokładne sprawdzenie profilu potencjalnego kandydata. Przed napisaniem do tej osoby musisz mieć pewność, że zajmuje się ona tym, co chcesz jej zaproponować. Sprawdź więc jakie ma wpisane miejsce pracy, do jakich grup należy, jakie strony lubi. Możesz to prosto zrobić, korzystając z Intelligence Search. Przejdź do zakładki „groups” i „pages”. Następnie poszukaj grup lub stron, do których należy lub, które polubił Twój kandydat.

Jeśli dalej masz wątpliwości czy kandydat należy do Twojej grupy docelowej, poszukaj go w internecie. Sprawdź, czy nie ma go na Linkedin, Goldenline lub na innych portalach związanych z daną branżą. Kiedy już będziesz pewny swego, przedstaw kandydatowi ofertę. Pamiętaj przy tym, że Facebook to luźne medium, dlatego Twoja wiadomość również powinna mieć taki charakter!

Autor:
Alina Michałek Expert HR