Gdzie szukać pracowników, kiedy nie ma spływu na ogłoszenie?

  |   Bez kategorii

O tym, że trudno dzisiaj znaleźć dobrego pracownika wie niemal każda osoba prowadząca procesy rekrutacyjne, bez względu na wielkość firmy czy też branżę. Rekruter musi wykazać się dużą inicjatywą i stale szukać sposobów na dotarcie do tych wartościowych osób. Tylko nieco ponad 30% kandydatów aktywnie poszukuje pracy – wobec tego strategie rekrutacyjne dalece wybiegają poza standardowe publikowanie ogłoszeń i oczekiwanie na aplikacje. Poniżej znajdziecie kilka porad co zrobić, gdy spływ na nasze ogłoszenie jest zerowy, a my wciąż szukamy i szukamy…


1. Uruchom i w pełni wykorzystaj własną sieć kontaktów.

Pamiętaj, że Twoi znajomi to też pracownicy, a z kolei ich znajomi to Twoja potencjalna baza kandydatów. Podpytaj więc swoich przyjaciół, czy nie mogą kogoś polecić. Dodaj w mediach społecznościowych informację, kogo szukacie – poproś swoich znajomych o lajkowanie i udostępnianie. Dzięki temu ich znajomi łatwiej będą mogli zauważyć Twoje ogłoszenie.

2. Nie skupiaj się tylko na swojej lokalizacji.

Według raportu Antal, aż 70% specjalistów i managerów rozważa relokację w przypadku otrzymania atrakcyjnej oferty pracy. Jeśli więc w danej lokalizacji nie możesz znaleźć odpowiednich kandydatów, spróbuj w innych miastach.

3. Zaangażuj obecnych pracowników do polecania kandydatów oraz do udostępniania postów lub ofert pracy.

Poleceni kandydaci najczęściej stają się dobrymi pracownikami. Wprowadź więc w swojej firmie system poleceń – nagradzaj Twoich ludzi i motywuj do wspólnego budowania organizacji.

4. Kandydaci, którzy nie poszukują aktywnie pracy, nie zobaczą Twojej oferty.

Wobec tego bądź obecny w miejscach, które skupiają osoby mogące być potencjalnie zainteresowane pracą w Twojej firmie. Są to, np. fora, grupy, stowarzyszenia itp.

5. Współpracuj aktywnie ze światem nauki, tj. szkołami, biurami karier, grupami i stowarzyszeniami studenckimi.

Dzięki takiemu podejściu nie tylko poprawi się Twój wizerunek pracodawcy, lecz również będziesz mieć wpływ na wyszkolenie odpowiedniej kadry.

6. Twoja baza – Twój skarb.

Prowadząc proces rekrutacyjny, na pewno kontaktujesz się z wieloma osobami – masz więc sporą bazę kandydatów. Po zakończonym procesie pozostań z nimi w kontakcie poprzez, np. informowanie o nowych ofertach, Waszych wydarzeniach. Możesz również podejść do tematu od innej strony i zbudować własną społeczność polegającą na dzieleniu się wiedzą.

7. Nie zapominaj o rekrutacji wewnętrznej!

Zanim wyjdziesz na zewnątrz z ofertą pracy, sprawdź, czy potencjał nie drzemie w pracowniku Twojej organizacji! Taka osoba zna już firmę, wobec czego jej okres wdrożenia znacząco się skróci.

8. Pracując w branży, wiesz kto jest Waszym konkurentem na rynku.

Prowadząc rekrutację, sprawdź więc co u nich słychać. Może przypadkiem akurat zakończyli projekt i kilku specjalistów jest dostępnych na rynku.

9. Mówiliśmy już o systemie poleceń dla pracowników. Nie ograniczaj się jednak tylko do tego.

Wprowadź również podobny system dla osób z zewnątrz. Pozwoli Ci to na znaczące poszerzenie bazy kandydatów, a koszty nagród szybko Ci się zwrócą.

10. Zainwestuj czas i już dziś zorganizuj programy stażowe i praktyki.

Dzięki temu sam wyszkolisz sobie takich pracowników, jakich potrzebujesz. Dodatkowo osoby po stażach są bardziej lojalne firmie, która się nimi zaopiekowała i chętnie wiążą się z nią na dłuższy czas.

11. Pokaż kim jesteście! Przedstaw swoją firmę od środka.

W jaki sposób? Możesz zaplanować dzień otwarty, nagrać film na temat pracy w Twojej firmie lub ludzi, którzy tworzą Twoją organizację. Pamiętaj też, że żyjemy obecnie w dobie social mediów – Twoja firma również musi być tam widoczna. Budowanie społeczności w mediach społecznościowych to jeden ze sposobów na nowoczesną rekrutację.

12. Wyszukaj niszowe, branżowe portale z Twojego „podwórka” i opublikuj tam ofertę pracy.

Takie portale często mają mniej wyświetleń, jednak osoby, które je przeglądają, pochodzą typowo z Twojej branży.

13. Podpytaj pracowników, gdzie spędzają wolny czas, jakimi drogami docierają do firmy.

Rozwieś tam plakaty i zostaw ulotki. Potencjalni kandydaci również mogą tam zaglądać. Dzięki takiemu działaniu pokażesz, że jesteście na rynku.

14. Sourcing nie jest taki straszny, jak na pierwszy rzut oka wygląda.

Zapoznaj się z podstawowymi technikami i zasadami sourcingu, a następnie w pełni wykorzystaj dane, które znajdziesz w internecie. Będziesz zaskoczony, do jak wielu kandydatów uda Ci się w ten sposób dotrzeć.

15. Zrób rozpiskę wydarzeń branżowych, a następnie pojaw się na nich. Poznasz ciekawych ludzi, wśród których może się kryć Twój wyczekiwany przyszły pracownik!

Wiemy, że znalezienie idealnych pracowników nie jest łatwe i wymaga nie lada kreatywności. Niezależnie jednak od tego, czy zdecydujecie się poszukać talentu w swojej lokalnej społeczności za pomocą ogłoszeń prasowych lub przekazów ustnych, czy też może pójdziecie drogą online, pamiętajcie by nie ustawać w poszukiwaniu nowych źródeł dotarcia do Waszych przyszłych współpracowników!😊

Autor:
Alina Michałek Expert HR