Najczęstsze błędy rekrutera

  |   Poradnik rekrutera, Świat HR

Rekruterzy nie cieszą się dobrą opinią wśród kandydatów. W internecie często można się natknąć na posty wytykające błędy popełniane podczas procesów rekrutacyjnych. Sporo winy jest w nas samych – zdarzają się osoby, które nie zachowują się profesjonalnie podczas komunikacji z kandydatem, a ich błędy rzutują na pracę całej grupy zawodowej. Aby uchronić się przed tymi pomyłkami, najpierw musimy je poznać. Dzięki temu będziemy wiedzieć czego nie robić. Jakie są więc najczęstsze wpadki w pracy rekrutera?

Brak kluczowych informacji dotyczących rekrutacji

Niezaznajomienie się ze stanowiskiem, na które się rekrutuje to jedna z największych wpadek rekrutera. Opowiadając kandydatowi o obowiązkach, konsultant taki potrafi jedynie przywołać zdawkowe informacje pojawiające się w opisie stanowiska. W takich sytuacjach rekruter nie potrafi odpowiedzieć na pytania kandydata, a nawet więcej – nie jest w stanie zweryfikować, czy rzeczywiście jest to odpowiednia osoba na dane stanowisko. Jak mógłby to zrobić, kiedy sam nie wie, jak będzie wyglądać praca na tej pozycji?

Dobry rekruter przed przystąpieniem do realizacji procesu rekrutacyjnego musi zdobyć wiele szczegółowych informacji o stanowisku (wykraczających poza typowy opis).

W tym celu powinien komunikować się z biznesem – osoby bezpośrednio zaangażowane w pracę, mogą objaśnić mu obowiązki oraz wyzwania czekające na osobę, która ma dopiero zająć tę pozycję.

Brak wiedzy o branży

Rekruter nie musi być ekspertem w branży, w której działa. Powinien jednak rozróżniać pojęcia i mieć podstawową wiedzę związaną z tą tematyką. Analiza rekrutacji pokazuje, że najpopularniejszy przykład pochodzi z branży IT. Mamy technologie Java i JavaScript. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że są to te same rzeczy (ewentualnie lekko się różnią) – w rzeczywistości nie mają ze sobą nic wspólnego. Wielu rekruterów IT nie zna jednak tej różnicy – kontaktują się z programistami Java, przedstawiając im oferty z JavaScript (i na odwrót).

Brak kontaktu

Znasz taką sytuację? Rekruter obiecuje, że wróci z informacją w przeciągu 3 dni. Termin już dawno minął, a kontaktu brak. Znudziłeś się czekaniem i sam chcesz się skontaktować z rekruterem? Niestety – nie odbiera on Twojego telefony i ignoruje Twoje e-maile. Jest to nagminna sytuacja (szczególnie w przypadku odrzucenia kandydata).

Jak wygląda to z drugiej strony? Jako rekruter czekasz zapewne na odpowiedź od osoby decyzyjnej – nie kontaktujesz się z kandydatem, ponieważ sam nie masz potrzebnych informacji. Mimo wszystko brak komunikacji z kandydatem, to sytuacja nie do zaakceptowania.

Co powinieneś wówczas zrobić? Skontaktuj się z kandydatem i powiedz mu, że musicie jeszcze trochę poczekać na informacje. Na pewno to zrozumie. A może boisz się przedstawić kandydatowi powód odrzucenia albo po prostu o nim zapomniałeś? Takie sytuacje są niedopuszczalne.

Jako profesjonalista nigdy nie możesz dopuścić do sytuacji, gdy kandydat jest pozostawiony bez żadnej informacji.

Wpływa to negatywnie na candidate experience oraz na wizerunek pracodawcy.

Nieprzygotowany proces rekrutacji

Ustalenia procesu i etapów to konieczność przed rozpoczęciem rekrutacji. Brak tego działania powoduje ciągłe zmiany i chaos. Rekruter może również popełnić kolejny błąd wynikający z braku przygotowania do procesu. Jaki? Nie przygotuje się do rozmowy z kandydatem – jego CV pierwszy raz widzi już po rozpoczęciu rozmowy, nie ma też przygotowanych pytań. Jak wówczas może prowadzić efektywną rekrutację?

Brak współpracy ze strony managerów

Komunikacja z biznesem, czyli współpraca na linii rekruter – manager poszukujący nowej osoby do zespołu, jest kluczowa, aby przeprowadzić skuteczny proces rekrutacji. Często jednak nie wygląda ona tak, jak powinna. Winny tej sytuacji może być brak zaangażowania ze strony managera, bo np. nie ma on czasu. Innym powodem może być brak przekonania ze strony managera, że rzeczywiście potrzebuje nowej osoby.

Co w takiej sytuacji powinien zrobić dobry rekruter? Przede wszystkim musi uświadomić managera, że działanie osób z rekrutacji leżą w jego interesie. Jeśli dalej jednak nie ma poprawy we współpracy, to konsultant powinien szczerze pozmawiać z managerem, czy istnieje rzeczywiste zapotrzebowanie rekrutacyjne.

Brak współpracy może również wynikać ze strachu rekrutera względem managera. Rekruter często jest młodą osobą. Kontakt z doświadczonym managerem, który nie zawsze jest miły, może wzbudzić w konsultancie niechęć do prowadzenia rozmów. Cierpi na tym cały proces rekrutacyjny.

Klucz do dobrej rekrutacji

W każdym zawodzie są lepsi i gorsi – nie powinniśmy zatem generalizować i na podstawie jednostki oceniać całą grupę. To, że trafiłeś na słabego rekrutera, wcale nie oznacza, że wszyscy popełniają te same błędy.

Jaki natomiast jest klucz do efektywnej rekrutacji z równoczesnym zachowaniem wysokiego candidate experience? Należy postawić się na miejscu kandydata i prowadzić proces w taki sposób jakbyśmy sami chcieli. by był prowadzony.

Autor:
Alina Michałek Expert HR