Koszty procesu rekrutacji 

  |   Funkcje systemu HRlink, Poradnik rekrutera

Jak w Twojej firmie traktowana jest rekrutacja? Czy to tylko proces, który trzeba przejść, by zatrudnić dobrego człowieka? A podejmowane ku temu działania są długie i niepotrzebne? Mówiąc prościej – rekrutacja to zło konieczne? Na pewno jeszcze kilka lat temu takich odpowiedzi mogliśmy się często spodziewać. Obecnie coraz więcej firm zaczyna dostrzegać duże znaczenie dobrze przeprowadzonego procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Jednym z czynników niewątpliwie jest coraz większa świadomość kosztów rekrutacji – cały proces kosztuje nie tylko dużo czasu, lecz również pieniędzy. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie są koszty procesu rekrutacji (te oczywiste i dodatkowe, które wspierają proces).
  2. Jak automatyzacja pozwala zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze.
  3. Jakie czynność, niezbędne podczas rekrutacji, można zautomatyzować.
  4. Ile tak naprawdę czasu możesz zaoszczędzić dzięki automatyzacji.

Jakie są koszty procesu rekrutacji? 

  • Koszt ogłoszenia / licencji – najbardziej oczywisty wydatek. Opublikowanie ogłoszenia na najpopularniejszych portalach kosztuje. Kandydaci odwiedzają różne job boardy, wobec tego nasze ogłoszenie publikujemy w kilku źródłach – koszt rośnie. W przypadku konieczności sourcingu na portalach, takich jak np. Linkedin lub Goldenline – trzeba również wykupić odpowiednią licencję. 
  • Czas pracy rekrutera – chcąc obliczyć koszt danej rekrutacji, podzielmy wynagrodzenie miesięczne rekrutera przez godziny pracy poświęcone na proces.
  • Czas pracy grafika – poświęcony na zaprojektowanie grafiki do ogłoszenia.
  • Czas pracy osoby decyzyjnej / technicznej – rekruter prowadzi cały proces rekrutacyjny, jednak nie podejmuje decyzji o zatrudnieniu. Zawsze z kandydatem musi się spotkać osoba decyzyjna, a w niektórych przypadkach również techniczna. Kosztem jest więc ich wynagrodzenie za czas spędzony na spotkaniach. Pamiętajmy, że podczas brania udziału w rozmowach z kandydatami, nasi pracownicy nie wykonują swoich obowiązków – czyli mówiąc prościej – nie przynoszą zysku firmie. To też wlicza się koszt rekrutacji. 
  • Honorarium agencji rekrutacyjnej – jeśli nie możemy sami sobie poradzić z obsadzeniem stanowiska, o pomoc trzeba poprosić agencję. Koszty są jednak znaczne. W przypadku rekrutacji specjalistów mówi o honorarium wynoszącym nawet 1,5/2 – krotność miesięcznego wynagrodzenia zatrudnionej osoby. 
  • Koszty dodatkowe – koszty ewentualnej kampanii promującej ogłoszenie (budżet reklamowy), koszt programu poleceń (jeśli takowy w firmie funkcjonuje). 

Automatyzacja sposobem na oszczędności 

Koszty procesu rekrutacyjnego są duże. Licząc kilkanaście rekrutacji miesięcznie, kwota może robić wrażenie.

Przy takiej skali, nawet małe oszczędności poczynione przy każdym z wakatów, mogą urosnąć do całkiem sporej sumy. Z pomocą przychodzi proces automatyzacji, który dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi HR-owych, można z łatwością wdrożyć w każdej firmie. 

Dzięki automatyzacji można znacząco zmniejszyć czas, który rekruter poświęca na wykonywanie niektórych obowiązków. Oczywiście zatrudniłeś rekrutera do prowadzenia procesów rekrutacyjnych – jednak w czasie, który poświęca na powtarzalne czynności związane np. z tworzeniem i publikowaniem ogłoszeń na wielu portalach, czy też wrzucaniem CV do bazy – mógłby się zająć kolejnym procesem rekrutacyjnym. W efekcie stanowisko zostałoby szybciej obsadzone – co zagwarantowałoby firmie szybsze wdrożenie i zysk. Jeśli w Twojej organizacji nie macie aż tak dużej ilości wakatów – może okazać się, że przy wykorzystaniu automatyzacji – zmniejszy Ci się zapotrzebowanie na wakat rekruterski – co również oznacza oszczędność pieniędzy.  

Jakie procesy można więc zautomatyzować? 

  • Publikacja ogłoszeń na wielu portalach równocześnie, bez konieczności czekania na akceptacje ogłoszenia przez opiekuna portalu (tzw. multiposting ogłoszeń rekrutacyjnych).
  • Spływ CV bezpośrednio do systemu ze wszystkich źródeł.
  • Automatycznie wysyłane podziękowanie za udział w rekrutacji oraz feedback dla odrzuconych kandydatów.

Jak wiele można zaoszczędzić dzięki procesowi automatyzacji? 

System HRlink.pl daje dużo możliwości związanych z automatyzacją. Setki zadowolonych klientów pozwoliły nam na uzyskanie informacji, jak dużo czasu (a przy tym pieniędzy) oszczędzają nasi użytkownicy, dzięki korzystaniu z narzędzia wspierającego rekrutację. Przyjrzyjmy się danym: 

Standardowy czas wykonywania określonych zadań przez rekrutera to: 

  • 15 min – czas publikacji na 1 portalu​  
  • 60 min  czas poświęcony na ręczne kopiowanie kandydatów ze skrzynki mailowej ​  
  • 17  średnia liczba projektów rekrutacyjnych w miesiącu ​ 
  •  średnia liczba portali w jednym projekcie. 

Po wykorzystaniu naszego systemu ATS w rekrutacji czas wykonania powyżej wymienionych czynności znacznie się skrócił! 

  • 60 min – oszczędności czasu na publikację ofert (przy projekcie) 
  • 1000 min (ponad 2 dni robocze) – oszczędności czasu przy publikacji w miesiącu​  
  • 1500 min (2,5 dnia roboczego) – oszczędności dzięki pełnej integracji. 

Dzięki wykorzystaniu multipostingu ogłoszeń rekrutacyjnych, oferowanego przez nasze narzędzie HR-owerekruter oszczędza aż 17h pracy, przy publikacji ogłoszeń oraz 17h pracy przy pełnej integracji z portalami-spływ kandydatów w 1 systemie.

Te zaoszczędzone godziny bezpośrednio przekładają się na spadek kosztów prowadzenia procesu rekrutacyjnego. 

 

Chcesz dowiedzieć się, jak system HRlink wspiera procesy rekrutacyjne?  

Zostaw swój kontakt — oddzwonimy do Ciebie! 

Poproś o demo

 

Autor:
Alina Michałek Expert HR