HRlink Blog

ABC partnerskiego feedbacku, czyli informacja zwrotna z klasą

abc partnerskiego feedbacku

Feedback to ważna część procesu rekrutacyjnego. O ile pozytywne wieści są przekazywane kandydatom bez żadnego problemu, to negatywny feedback często jest pomijany przez rekruterów. Zobacz, jak udzielać informacji zwrotnej, by wzmocnić wizerunek pracodawcy i zatroszczyć się o Candidate Experience

Feedback to oznaka szacunku

Feedback należy się każdemu kandydatowi, biorącemu udział w rekrutacji. Wiadomość zwrotna dotycząca procesu rekrutacyjnego wpływa nie tylko na Candidate Experience, ale również opinie dotyczące danej organizacji oraz możliwości nawiązania współpracy w przyszłości. Przekazanie informacji zwrotnej to oznaka szacunku do kandydata, który poświęcił swój czas, być może wykonał zadanie rekrutacyjne i najzwyczajniej w świecie – oczekuje na decyzję dotyczącą przeprowadzanego procesu, w którym bierze udział.

Kandydat czeka na informację zwrotną

Im dłużej jego telefon milczy, a skrzynka pocztowa jest pusta, tym więcej negatywnych myśli przechodzi przez głowę osoby, której celem było zdobycie zatrudnienia w danej organizacji. Udało Ci się przeprowadzić efektywną rekrutację, a nowy pracownik za chwilę zacznie onboarding? Gratulacje, pamiętaj jednak, by docenić pozostałych kandydatów i wręczyć im konstruktywny feedback.

Jak pozytywnie przekazać negatywny feedback?

Rezultat danego procesu rekrutacyjnego wpływa na morale kandydata. Osoba, która nie dostała żadnej informacji zwrotnej, może domniemywać własnych błędów, zniechęcić się do dalszych poszukiwań pracy i odnieść wrażenie, że dana firma nie szanuje osób, które przecież brała pod uwagę w kwestii zatrudnienia. Udzielanie feedbacku jest niezbędne w budowaniu dobrej marki pracodawcy. Chcesz okazać szacunek i wdzięczność osobom, które wzięły udział w rekrutacji? Wyślij im indywidualną informację zwrotną i pokaż swoją ludzką stronę.

ABC feedbacku

Jak pozytywnie przekazać negatywną informację zwrotną? Wdrożenie kilku prostych zasad gwarantuje konstruktywny feedback, który wpływa nie tylko na budowanie doświadczeń kandydata, ale również jego podejście do udziału w przyszłych procesach:

  • Rzetelna ocena każdego kandydata
  • Feedback oparty na faktach
  • Konkretny powód odrzucenia danej kandydatury
  • Wskazanie pozytywnych stron kandydata
  • Wskazanie kwestii, nad którymi kandydat mógłby popracować
  • Unikanie ogólnikowych zwrotów

Dobry feedback pozwala wyciągnąć kandydatowi wnioski na przyszłość i lepiej przygotować się do kolejnych rekrutacji. Profesjonalny proces rekrutacyjny musi obejmować udzielenie informacji zwrotnej. Każda dbająca o swoich pracowników, jak i kandydatów do pracy firma wie, jak ważna jest odpowiednia komunikacja i budowanie doświadczenia.

Tajniki komunikacji z odrzuconymi kandydatami

Nikt nie lubi być pośrednikiem złych wiadomości, a fakt, że dana kandydatura została odrzucona, nie jest dobrą informacją. W związku z tym niektórzy rekruterzy nie chcą przekazywać negatywnego rezultatu danego procesu i nie kontaktują się z odrzuconymi kandydatami. To nieprofesjonalne podejście odbija się nie tylko na Candidate Experience, ale również podejściu firmy do komunikacji.

W udzielaniu informacji zwrotnej ważna jest autentyczność i szczere zamiary względem kandydata. Podawanie fałszywych informacji odnośnie rezultatu prowadzonego procesu rekrutacyjnego stawia organizacje w niekorzystnym świetle. Partnerska rekrutacja to klucz do budowania dobrych doświadczeń kandydata, dlatego warto opracować feedback na podobnych zasadach.

Jak przygotować informację zwrotną dla kandydata?

Feedback dotyczący prowadzonej rekrutacji powinien być bezpośrednio wysłany do kandydata. Nie warto korzystać z gotowych szablonów, tylko indywidualnie podejść do każdej osoby, biorącej udział w procesie. Jak napisać wartościową informację zwrotną dla kandydata? Postaraj się stworzyć jakościowy feedback, który wskaże kandydatowi elementy do poprawy, a jednocześnie nie pozwoli mu zwątpić w swoje możliwości. Oto kilka porad, które pomogą przygotować poprawny feedback:

  1. Odnoś się z szacunkiem do kandydata
  2. Przedstaw jasny powód odrzucenia kandydatury
  3. Podkreśl mocne strony kandydata
  4. Opieraj się na faktach, a nie opiniach
  5. Unikaj terminów: błędy, pomyłki, brak kompetencji
  6. Wskaż „kwestie do poprawy”, dzięki czemu kandydat będzie wiedział nad czym popracować
  7. Nie posługuj się ogólnikami

Te elementy sprawią, że informacja zwrotna będzie nie tylko szczera, ale również pomocna dla kandydata, który dzięki indywidualnemu podejściu rekrutera, dowie się nad czym powinien popracować i dlaczego nie udało mu się dostać tej konkretnej posady. Zamiast żalu i poczucia niesprawiedliwości kandydat otrzyma jasny komunikat, z którego będzie mógł wyciągnąć przydatne wnioski.

Feedback bez pośredników

Jakościowy feedback to oznaka szacunku i forma doceniania kandydata, który zdecydował się na udział w rekrutacji i rozważał zatrudnienie w danej organizacji. Osoba, która zainwestowała swój czas i energię, aby wziąć udział w rozmowie rekrutacyjnej, zasługuje na bezpośrednią informację zwrotną. Automatyzacja procesów jest korzystnym rozwiązaniem, które pozwala zaoszczędzić czas i zasoby podczas rekrutacji, jednak bezpośredni feedback i indywidualne podejście do kandydata jest w tym przypadku lepszym rozwiązaniem.

ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia

Zapisz się na newsletter HRlink

i otrzymaj dostęp do raportu

„People Trends 2026”

Lepszy sposób na rekrutację

Kompleksowy system rekrutacyjny, który zapewnia wsparcie na każdym etapie Twoich rekrutacji.