HRlink Blog

Przepis na udany Candidate & Employee Experience

candidate and employee experience

Suma doświadczeń kandydata czy osoby zatrudnionej odzwierciedla podejście pracodawcy do budowania organizacji. Jaki jest przepis na udany Candidate & Employee Experience? Budowanie doświadczeń kandydatów i pracowników połączone z działaniami EB w firmie to klucz do sukcesu

Od Candidate do Employee Experience

To jak traktujemy kandydata na dane stanowisko, wpływa na jego doświadczenia dotyczące firmy jako pracodawcy, a w przypadku nawiązania współpracy jest zalążkiem do budowania długotrwałych relacji na linii pracownik – przełożony. Budowanie pozytywnych Candidate Experience należy zacząć już podczas pisania ogłoszenia o pracę. Dlaczego? Dobre ogłoszenie rekrutacyjne wyróżnia pracodawcę na tle konkurencji i jest pierwszą formą kontaktu z potencjalnym pracownikiem.

To jak je napiszemy i co w nim umieścimy, buduje pierwsze doświadczenia kandydata, które następnie przeradza się w jego opinie na temat marki pracodawcy. Jak to zrobić? – Dobra oferta pracy to taka, z której nie da się już wykreślić żadnych informacji – tłumaczy Małgorzata Wojciekiewicz, ekspertka marki pracodawcy z HRlink i Goldenline. Unikaj utartych fraz i treści, która nic nie wnosi do danej oferty pracy. Pokaż firmę taką, jaka jest i pamiętaj, że wiarygodność to nieodłączny kompan dobrej marki pracodawcy.

Sztuka informacji zwrotnej

Dobrego pracodawcę poznajemy nie po tym jak zaczyna, ale jak kończy proces rekrutacyjny? Jeżeli zależy nam na pozytywnym Candidate Experience to musimy skupić się na dobrym feedbacku. Sztuka informacji zwrotnej jest trudna, ale szlachetna. Proces zależy nie tylko od narzędzi, ale przed wszystkim od ludzi. Dobry system ATS pomaga rekruterom w codziennej pracy. Należy jednak pamiętać, że w budowaniu doświadczeń kandydata nie wystarczy technologia – trzeba skupić się na człowieku.

Wysłanie wszystkim kandydatom tego samego maila dotyczącego zakończenia rekrutacji nie świadczy o partnerstwie i nie sprzyja budowaniu pozytywnych doświadczeń kandydata. Jak zauważyła Małgorzata Wojciekiewicz z HRlink i Goldenline: – Kandydat bez feedbacku może się domyślać – ale tylko złych rzeczy. Jesteśmy zobligowani, żeby go poinformować, nie może być tak, że kandydaci dobijają się o informację zwrotną.

Skarb w postaci pracownika

Zaangażowany pracownik to skarb organizacji. To właśnie tacy ludzie tworzą markę pracodawcy i wpływają na to, jak dana firma jest odbierana przez osoby z zewnątrz. Warto angażować pracowników w budowanie doświadczeń kandydatów. Jednocześnie należy prowadzić zaplonowane działania employerbrandingowe, które pozytywnie odbijają się na Employee Experience.

Musimy pamiętać o tym, aby praca nad pozytywnymi doświadczeniami nie przeszkadzała pracownikom w ich codziennych wyzwaniach zawodowych i tym, za co odpowiadają w danej organizacji – podkreśla Adam Piwek, ekspert marki pracodawcy z HRlink i Goldenline.

Wrogiem działań EB jest powtarzalność, zaś dobra znajomość biznesu i strategii powinna być wykorzystywana w prowadzeniu działań rekrutacyjnych czy Employee Experience.

Offboarding a doświadczenia pracownika

Ludzie przychodzą i odchodzą, jednak to od nas zależy, jak nas zapamiętają. Proces offboardingu ma znaczenie w budowaniu doświadczeń pracownika. To jak podejdziemy do pożegnania z pracownikiem, w jaki sposób dopełnimy formalności i jakie furtki zostawimy otwarte, wpływa na Employee Experience.

Cały proces żegnania się z firmą buduje doświadczenie alumna w kwestii m.in. polecenia osoby na dane stanowisko, zaangażowania we wprowadzenie swojego zastępcy czy ogólnej opinii na temat pracodawcy. Jak zauważa Adam Piwek z HRlink i Goldenline: – Doświadczenie odchodzenia i przekazywania wiedzy bądź nie, dzielenie się know-how, powinno być istotne nie tylko z punktu widzenia HR-owca czy managera, ale całej organizacji.

Szukasz inspiracji związanych ze światem Employer Brandingu? Zajrzyj na blog HR Goldenline.

ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera human resources informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr letnia akademia rekrutacji marka pracodawcy marketing ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka social media sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny technologia trendy hr webinar wiedza wydarzenia

Zapisz się na newsletter HRlink

i otrzymaj dostęp do raportu

„People Trends 2026”

Lepszy sposób na rekrutację

Kompleksowy system rekrutacyjny, który zapewnia wsparcie na każdym etapie Twoich rekrutacji.