HRlink Blog

Czas na rekrutacyjną zmianę

Nadal mamy do czynienia z rynkiem pracownika i w przyszłym roku ta sytuacja się nie zmieni. Co będzie istotne w rekrutacji i selekcji kandydatów? Na co warto się przygotować? Sprawdź i nie daj się zaskoczyć 

Zwrot do wewnątrz 

Wydłużające się procesy rekrutacyjne, mały spływ aplikacji, znikający kandydaci – każdy rekruter zna te problemy. Eksperci są zgodni, że w tych warunkach często kolejne inwestycje w poszukiwanie talentów tradycyjnymi drogami stają się nieopłacalne. Ratunkiem może się okazać zmiana perspektywy – bo osoby, których bezskutecznie szukasz poza firmą, mogą dać się łatwo znaleźć tuż obok Ciebie. 

Oprócz programu poleceń pracowniczych warto także pomyśleć o stworzeniu lub wzmocnieniu mechanizmów rekrutacji wewnętrznych. Nie chodzi tylko o awanse, ale też o obejmowanie stanowisk w zupełnie innych rolach, które w pierwszej kolejności proponowane są osobom już zatrudnionym. W ten sposób firma daje swoim pracownikom możliwość rozwoju kariery w ramach organizacji. W innym wypadku te osoby prędzej czy później poszukałyby nowych wyzwań w innym miejscu. Efekt? Możesz oszczędzić na kosztach rekrutacji, ograniczasz fluktuację i zwiększasz produktywność, dzięki wysokiej motywacji wdzięcznych za swoją szansę pracownikom. Brzmi nieźle, prawda? 

Co więcej, wewnętrzna sieć, która może pomóc firmie w obsadzeniu wakatów i przyciąganiu talentów, to przecież nie tylko jej pracownicy. Warto w tej grupie zobaczyć również ex-pracowników, stażystów i praktykantów, partnerów biznesowych, a nawet klientów. To cenne zasoby, którym warto pokazywać możliwości budowania kariery w firmie, informować o aktualnych ofertach pracy i zachęcać do polecania kandydatów. 

Zdalne rekrutacje z nami pozostaną 

Wiele międzynarodowych korporacji już ogłosiło, że nawet w przypadku zupełnego opanowania pandemii COVID-19 zamierzają na stałe oferować swoim kandydatom rekrutację w wersji zdalnej. I trudno się dziwić, ponieważ po początkowych problemach, firmy przyzwyczaiły się do rozmów rekrutacyjnych online i teraz widzą w tej formie komunikacji więcej zalet niż wad. 

Trzeba też pamiętać, że rekrutacje zdalne pojawiły się równolegle z domyślnym home office i ta forma pracy też już z nami pozostanie. W efekcie dzięki rozmowom z kandydatami online rekruterzy mogą liczyć między innymi na: 

  • szybsze procesy rekrutacyjne dzięki ograniczeniu logistyki z obu stron i większą dostępność kandydatów, 
  • dostęp do nieporównanie większej puli kandydatów – przy założeniu możliwości pracy w pełni zdalnej,  
  • bardziej obiektywny wybór kandydatów,  
  • obniżenie kosztów rekrutacji, 
  • większy komfort kandydatów, którzy w znanym otoczeniu czują się pewniej.  

Dane, dane i jeszcze raz dane 

Coraz bardziej umacniał się będzie szerszy trend, którego celem jest opieranie wszystkich ważnych decyzji na analizach prowadzonych na bazie stałego monitoringu ustalonych mierników i KPI (data-driven business). Jeśli do tej pory stawiasz raczej na intuicję niż śledzenie danych liczbowych i jakościowych, to jak najszybciej przemodeluj swój styl pracy. 

– Jedną z podstawowych sytuacji, jaka powinna martwić jest… brak jakichkolwiek mierników w rekrutacji. – mówi Marta Pawlak-Dobrzańska, założycielka, strateg i analityk HR w Great Digital. – Oznacza to, że rekrutacje są „jakoś” prowadzone, nie są wyciągane wnioski z przeprowadzonych działań, decyzje są podejmowane na wyczucie, a działania są prowadzone z przyzwyczajenia (tak jak zawsze, tak jak do tej pory, tak jak nam się wydaje). Skutkuje to oczywiście błędną oceną co do oceny skuteczności działań. 

Większość dużych firm korzysta co prawda z wsparcia profesjonalnych narzędzi takich jak ATS, ale tylko niewielka ich część rzeczywiści w pełni robi użytek z potencjału analitycznego systemów rekrutacyjnych. Pamiętaj, że wiele systemów – w tym HRlink – posiada wbudowane moduły do raportowania. Nawet jeśli praca z twardymi danymi nie jest Twoją mocną stroną, to warto zacząć właśnie od takich z góry zdefiniowanych ustawień. W ten sposób łatwo i szybko wygenerujesz raporty uwzględniające najważniejsze czynniki takie jak choćby czas trwania rekrutacji, ilość otrzymanych aplikacji czy procent kandydatów zakwalifikowanych do dalszego etapu.  

Stopniowo z czasem możesz rozszerzać pulę analizowanych wskaźników. To pozwali Ci na odnajdywanie nowych związków przyczynowo-skutkowych, a to z kolei pomoże Ci skrócić czas rekrutacji, obniżyć ich koszty i wyszukiwać na rynku lepiej dopasowanych kandydatów. 

Rekruterze rozwijaj kompetencje 

W uwagi na szybki rozwój technologii w branży rekrutacyjnej jej pracownicy nie mogą pozostać w tyle. Każdy członek zespołu HR musi dbać o ciągły rozwój swoich umiejętności i kompetencji związanych z nowoczesnymi rozwiązaniami. Nowy system ATS, wdrożenie chatbota albo nowe algorytmy ułatwiające preselekcję aplikacji? Takie propozycje każdy rekruter powinien przyjmować nie z obawą, a z uśmiechem na twarzy i nadzieją na wzrost efektywności swojej pracy. 

Drugi obszar, w którym warto pomyśleć o doszkoleniu się i poszerzeniu swojej wiedzy to personal branding. Kandydaci obecnie szukają informacji nie tylko o potencjalnym pracodawcy, ale również o rekruterze, który się z nimi kontaktuje.  

Dlatego zdecydowanie warto zadbać między innymi o: 

  • aktualność swoich kont na LinkedIn i Goldenline
  • warstwę wizualną w social media – podstawa to profesjonalne zdjęcie profilowe, 
  • regularną aktywność w formie merytorycznych i ciekawych postów – zwłaszcza na platformach ułatwiających kontakty zawodowe, 
  • udział w dyskusjach i wymianie myśli i doświadczeń z kolegami i koleżankami po fachu, 
  • szybkie odpowiadanie na wiadomości prywatne od kandydatów. 

Szukasz wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność Twoich rekrutacji i być na czasie w trendami w świecie HR? Śledź blog HRlink i blog HR Goldenline, a będziesz mieć szybki dostęp do opracowywanych przez nas artykułów i raportów. Rozwiń z nami skrzydła! 

ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia

Zapisz się na newsletter HRlink,
a otrzymasz bezpłatnie raport

„Idealna rekrutacja”

Lepszy sposób na rekrutację

Kompleksowy system rekrutacyjny, który zapewnia wsparcie na każdym etapie Twoich rekrutacji.