HRlink Blog

Jak pożegnać się z pracownikiem?

offboarding jak pożegnać się z pracownikiem

Zakończenie współpracy z członkiem organizacji to często stres dla obydwu stron. To w jaki sposób firma rozstaje się z zatrudnionymi wpływa na jej wizerunek. Jak pożegnać pracownika z klasą? Postaw na przyjazny offboarding i zadbaj o komfort odchodzącego pracownika

Czy rozstanie może być przyjemnie? Okazuje się, że w nowoczesnej firmie zwolnienie pracownika nie zawsze wiąże się z negatywnymi emocjami. Koniec to często początek nowej przygody, a zakończenie pewnego rozdziału często zapowiada rozpoczęcie kolejnego, równie rozwijającego.

Jak zaplanować partnerski offboarding?

Nikt nie lubi pożegnań, zwłaszcza tych spowodowanych utratą zatrudnienia. Trudno aby na wieść o zwolnieniu z pracy, ktoś reagował entuzjastycznie. Powody pożegnania mogą być różne, redukcja etatów, upadek działalności czy po prostu brak przedłużenia umowy.

Skoro tak wiele firm stara się, aby świeżo zatrudnionym pracownikom pierwszy dzień w organizacji minął jak najlepiej, to dlaczego tak niewiele dba o pozytywne odczucia związane z ostatnim dniem pracownika w danej firmie? Odejście jednego specjalisty oznacza zmiany dla całego zespołu. Dlatego, decydując się na pożegnanie pracownika, warto wdrożyć proces offboardingu, który pomoże sprawniej i w lepszej atmosferze rozstać się z danym członkiem organizacji.

Przyjazny offboarding wizytówką firmy

Rozstania nie są łatwe, ale czasami potrzebne. Niezależnie od konkretnego powodu zerwania współpracy warto pozostać w dobrych relacjach i profesjonalnie pożegnać pracownika. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzi system ATS, który dzięki funkcji outplacement pozwala lepiej zaplanować wszystkie formalności związane z odejściem danego pracownika i wesprzeć go w szukaniu nowego zatrudnienia. Zapewnienie kompleksowej pomocy w poszukiwaniu nowej pracy i wsparcie w nadchodzącej zmianie powinny być ważne dla każdej organizacji. W końcu dany pracownik przez pewien czas był jej ważnym członkiem, dlatego warto zadbać o pozytywne relacje nawet po zakończeniu współpracy. Jak to zrobić? Istotne są następujące elementy:

Dobra komunikacja ze zwalnianym pracownikiem:

Firma, która postanowiła pożegnać się z danym pracownikiem powinna zadbać o dobrą komunikacje. Nie należy pozostawiać takiej osoby samej sobie tylko dopilnować, by wiedziała, że może liczyć na organizację w tej kwestii. Odpowiednie kanały komunikacji, szczerość i otwartość na potrzeby są bardzo ważne i pozwalają obu stronom lepiej, a przede wszystkim łatwiej przejść przez cały proces.

Konkretna pomoc dla konkretnych osób:

Oferowanie wsparcia pracownikowi w poszukiwaniu nowej pracy powinno być przemyślane i uregulowane. Nie chodzi o to, by w pięknych słowach mówić o pomocy oferowanej przez firmę, tylko podejmować określone kroki w celu wsparcia zwalnianych pracowników. Liczy się konkretne wsparcie np. w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej, analizie potencjału czy obrania odpowiedniej strategii w poszukiwaniu nowej pracy.

Wsparcie dla całego zespołu:

Zwolnienie pracownika często budzi obawy reszty zespołu. Dlatego bardzo ważne jest dbanie o dobrą komunikacje i wsparcie dla innych członków organizacji. Negatywne emocje mogą przerodzić się w konflikty, a plotki spowodować obawy pracowników względem ich przyszłości w firmie. Lepiej szczerze porozmawiać o zaistniałej sytuacji i uniknąć nieporozumień z zespołem.

„Żegnaj” czy „do zobaczenia”?

Warto dbać o dobre relacje z wszystkimi osobami, nawet tymi które przestały być częścią danej organizacji. Świadome firmy wiedzą, jak ważne jest dbanie o doświadczenia zarówno kandydata do pracy, obecnego pracownika, jak i ex zatrudnionego. W końcu to pracownicy są najlepszą wizytówką organizacji, a ich odczucia związane z pracą w danym miejscu wpływają na wizerunek firmy. – Rozstania nie zawsze są łatwe, ale zawsze mogą być profesjonalne. Życzliwa rozmowa w przyjaznej atmosferze pozwala zmniejszyć poziom negatywnych emocji, a zaproponowanie konkretnego wsparcia w poszukiwaniu nowej pracy to realna pomoc dla byłego pracownika. – podsumowuje Adam Piwek, ekspert marki pracodawcy z HRlink i Goldenline.

ATS baza kandydatów Candidate Experience dane osobowe employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera human resources informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja social media sourcing system do rekrutacji system rekrutacyjny technologia trendy trendy hr webinar wydarzenia

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej

Zapisz się na newsletter HRlink

i otrzymaj dostęp do e-booka

„Jak znaleźć idealnego kandydata”

Lepszy sposób na rekrutację

Kompleksowy system rekrutacyjny, który zapewnia wsparcie na każdym etapie Twoich rekrutacji.

Zapytaj o demo